Monday, May 19, 2014

Tiga Tahun Mengajor

Orang cakap cikgu ini umpama lilin. Siapa yang cakap tu meh sini aku nak jotos kepala dia. Kau ingat cikgu ni tak ada kerja lain ke asik nak menjadi lilin kepada anak2 nusa bangsa?
Sebenarnya memang ya pun. Aku tak pernah cakap kerja cikgu ni senang. Sebab, (aku dah bilang ni banyak kali, aku nak bilang lagi) we teachers dealing with souls, not machines. Kalau machine rosak kau campak jelah memana. Kalau soul? Jiwa? Macam mana? Mana kau nak campak?

Nanti esok lusa budak2 tu jadi tah apa2, kau jugak nanti yang diingati sebagai perosaknya.

Thank God, aku masih bekerja dekat Austin tu. Walaupun penat nak mati Ya Rabb. Tapi dengan dengan dorongan anak2 murid aku, aku jadi kuat, tabah nak mengharungi sekolah yang sistemnya tah apa2.

Jadi kepada semua orang seantero dunia, letakkan tangan anda di dada, ingatilah guru2, cikgu2 yang menjadikan anda berjaya. Ingatilah jasa mereka yang paling agung, at least youve grown in such manners. *kecuali Bill Gates, Mark Zuckenbergursusahnakeja tu* Dorang tu memang dilahirkan genius, ni kalau cakap pun gagap2, kerja sekolah pun tak reti nak buat, ada hati?

Walau apa pun yang terjadi, di mana pun aku berada,
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
aku memang bersyukur akhirnya aku berjaya jadi pendidik.

Kalau dulu time belajar sekolah, setiap tahun kena update file pelajar, bahagian cita-cita tu, semua cita-cita aku selalu berubah, tapi yang wajib ada mesti "Cikgu". Ya, aku nak jadi cikgu sejak kecil lagi. Alhamdulillah tercapai dan ramai kawan2 aku jugak yang dapat jadi cikgu.

Terima Kasih tak terhingga kepada cikgu-cikgu di:

Tadika Sinaran, Bandar Baru UDA
Sekolah Temenggong Abdul Rahman (1)
SMK Bandar Baru UDA, Johor Bahru
Cosmopoint JB

Tanpa kalian, mungkin aku tak akan berada di sini *kesat air mata*


2 comments:

fateem fatima said...

saja lalu sini...happy teacher's day!bestnye dpt jd cikguuu:)

suezen said...

selamat hari guru!