Thursday, April 26, 2018

Aduh Sakit Kepala

Sakit kepala? Saya tiada masa untuk itu. *iklan panadol jap*

Okay, pada yang mengenali diri saya, pastinya anda mengetahui yang saya juga adalah pengidap tegar migraine.

First of all, ramai yang konfius antara migraine dengan sakit kepala. Dik, kalau ala2 sengal-sengal, pening-pening biasa, tu sakit kepala je dik. Jangan over sangat. Sakit kepala biasanya hilang dalam masa yang singkat, ataupun dengan makan panadol je, hilang dah. Okay, tu sakit kepala.

Tapi kalau migraine, Allahurobbi! Selalunya sakit dia berlarutan berjam-jam, kadang-kadang the whole day, or night! Biasanya kalau migraine, kite memang dah tak boleh buat apa dah. Berserah jelah pada yang Maha Esa.

Selalunya kalau migraine, kesakitan tu macam roaming seluruh kepala. Ada masa dia attack gradually, ada masa one shot. Yang gradually tu kira okay lagi, kau boleh la buat persediaan kan. Tapi yang kalau one shot tu, peh, terus K.O. Kite ni ada low-blood pressure, pastu hantu kopi, so, memang layak lah dapat migraine tu zzzzzz.

Okay, jadi sekarang nak bagi tahu la sedikit tips tentang cara nak mengatasi situasi-situasi migraine itu.

ps. Selalunya memang tak ada penawar, sebab penawarnya adalah rehat yang cukup, dan juga aliran oksigen dalam kepala otak.

1. Tutup lampu, elak cahaya, selubung dengan gebor, tido la kau. Selalunya bila migraine, mata kite akan sangat sensitif pada cahaya. Dan kite pulak adalah seorang yang agak tak suka gelap. Jadi kalau berlaku tengah malam, kite tutup jelah muka dengan gebor. Pastu tido la ngko!

2. Minum air sambil tahan nafas. Kena ulang beberapa kali, kalau perlua buat jelah banyak2. Macam 2-3 minit ke. Tak janji la migraine tu hilang, tapi bearable.

3. Tarik nafas panjang-panjang, pastu hembus perlahan2. Sama gak, ulang la banyak2 kali. Ini membantu semoga oksigen dapat bergerak di dalam kepala otak.

4. Makan je penadol, langkah pencegahan gitu. Ada minyak apa2, kau sapu jelah kat kepala. Oh, guna essential oil untuk hidu-hiduan. Agak bagus la di situ. Kite suka yang peppermint. Dapppp!

5. Urut-urut kepala, dan juga tangan. Peliknya, migraine kat kepala, tapi urut tangan. Haa, jangan tak tahu, (maybe tahyul gak la) orang kata urat-urat safaf ke ape benda ke, ada yang connected dekat tangan kita, jadi no harm trying kan?

6. Elakkan coffee, teh. Sebab caffeine boleh trigger lagi teruk. However, however, however, kita ada kawan yang kalau migraine, dia kena minum coffee lagi. Pelik? agak la.

7. Mandi basahkan kepala. Yang ini agak membantu. Pastu sujud macam banyak kali, biar kepala ke bawah, kaki kat atas. Nak lancarkan aliran darah tu.

8. Yang last ni, kau redha jelah. Kita selalunya akan bahagia kalau kita redha. So kalau ada migraine tu, redha jelah ek?

Okay, bye. Nak sambung tengok Korean drama.

No comments: